Η περιβαλλοντική εκπαίδευση στην ελληνική δευτεροβάθμια

Λαμβάνοντας υπόψη μας το πόσο σημαντικό είναι το ζήτημα της προστασίας του περιβάλλοντος σήμερα, θα έλεγε κανείς πως το περιβάλλον θα έπρεπε να είναι βασικό στοιχείο στην εκπαίδευση των σημερινών παιδιών. Πρέπει ο καθένας να γνωρίζει τους τρόπους με τους οποίους λειτουργεί ο πλανήτης μας, το πως έχει επηρεαστεί η Γη από την ανθρώπινη δραστηριότητα, και πιο σημαντικά, το τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε την κατάσταση.

Τι κι’ αν είναι σημαντικά; Φαίνεται πως μέχρι σήμερα η χώρα μας δεν έχει φροντίσει για την ενημέρωση των νέων πάνω σε αυτό το θέμα. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση στην ελληνική δευτεροβάθμια θυμίζει για κάποιους ένα κακόγουστο αστείο και αυτό αντικατοπτρίζεται στην κοινωνία μας. Ο τρόπος με τον οποίο πετάμε τα σκουπίδια μας, η ακαταλόγιστη χρήση του νερού, η έλλειψη βασικών γνώσεων για την διαδικασία της ανακύκλωσης, μπορεί να τα έχουμε ακούσει όλα αυτά, αλλά μέχρι τώρα δεν τα έχουμε μάθει.

Για ποιο λόγο η περιβαλλοντική εκπαίδευση δεν είναι αποτελεσματική στη χώρα μας;

Γονείς και κοινωνία

Πολλές μεταβλητές παίζουν ρόλο για να λυθεί σωστά η παραπάνω απορία. Το βασικό ζήτημα είναι οι απόψεις της κοινωνίας για το συγκεκριμένο μάθημα. Καθώς αφιερώνονται περίπου 1 με 2 ώρες την εβδομάδα για την διδασκαλία, το περιβάλλον εξισώνεται από τους γονείς δίπλα στο μάθημα των καλλιτεχνικών, της γυμναστικής και της μουσικής, της ομάδας των πιο «περιττών» μαθημάτων στα οποία ο μαθητής δεν θα χρειαστεί να διαβάσει . Η ίδια η σκέψη από μόνη της περιορίζει τον μαθητή στο να αποκλείσει το μάθημα ή απλώς να είναι ουδέτερος απέναντί του.

Οι εκπαιδευτικοί

Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί είναι από τους πρώτους που θα ρουφήξουν το ενδιαφέρον των μαθητών τους για το μάθημα, ακόμη και αν πραγματικά υπάρχει. Συχνά προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν την έξτρα ώρα για να καλύψουν ύλη σε άλλα μαθήματα, ή αντιμετωπίζουν το χρονικό διάστημα σαν μία ευκαιρία χαλάρωσης για τους μαθητές τους. Όσοι πάλι ενδιαφέρονται, συνήθως βρίσκουν απόρθητους τοίχους μιας και τα παιδιά μιμούνται, και κυρίως αυτό που τους συμφέρει περισσότερο.

Το κράτος

Γνωρίζοντας πόσο σημαντική είναι η περιβαλλοντική αγωγή, το κράτος οφείλει να δείξει σε όλους το γιατί. Με ενημερώσεις σε σχολεία, με διάλογο στις ειδήσεις και τα media και κυρίως με πίεση προς τους εκπαιδευτικούς για να παραμένει τυπική η διδασκαλία τους, το κράτος μπορεί να βοηθήσει τον καθένα στο να καταλάβει γιατί χρειαζόμαστε ένα τέτοιο μάθημα περισσότερο από ποτέ.

Ποια είναι η πραγματική περιβαλλοντική αγωγή των Ελλήνων;

Σήμερα, η περιβαλλοντική εκπαίδευση στη χώρα μας μοιάζει σαν ένα μεγάλο παζλ. Ανά αραιά χρονικά διαστήματα γίνονται ομιλίες και ενημερωτικές ημερίδες για την ανακύκλωση ή την κομποστοποίηση στα σχολεία ενώπιον των μαθητών. Μέσα από διάφορα μαθήματα όπως είναι η έκθεση ή η βιολογία, εκπαιδευτικοί παίρνουν χρόνο για να μιλήσουν στους μαθητές τους για περιβαλλοντικά ζητήματα και τρόπους αντιμετώπισής τους. Στο επίπεδο των δήμων, συχνά παίρνουν χώρα ενημερωτικές ημερίδες και μπαζάρ που έχουν ως στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών οι οποίοι φαίνεται να ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα.

Κομμάτι- κομμάτι, κάθε μαθητής φεύγει με κάποιο φαινόμενο ή κάποια διαδικασία στο μυαλό του. Όμως η ημιμάθεια μπορεί να είναι χειρότερη από την αμάθεια. Φαίνεται στον τρόπο που ανακυκλώνουμε και στον τρόπου που προσπαθούμε να σώσουμε το περιβάλλον χωρίς να έχουμε ιδέα πραγματικά τι κάνουμε. Οφείλει η παιδεία στη χώρα μας να μας παρέχει τα απαραίτητα εφόδια για να προχωρήσουμε όχι μόνο τώρα αλλά και στο μέλλον.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *